Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

QUAN SIGUEM GRANS

Article de Pere Saballs, productor de Stanley Motss, publicat a l’Infoproa de dilluns 09 de març de 2020.

El número d’espectadors al cinema ha crescut sostingudament els darrers set exercicis. És una molt bona notícia, però cal matisar que el número de pel·lícules que veuen aquests espectadors ha disminuït, i això és rellevant. Més espectadors per a menys pel·lícules: grans, massives, globals, esdeveniments. El consum de les ficcions complementaries a aquest model s’està desplaçant del cinema a les (nombroses) plataformes, que aviat invertiran localment molts més diners que els estats en la producció de cada país. I és així perquè el número de minuts que els ciutadans dediquen a les ficcions cada any no deixa d’augmentar. Tot un canvi de paradigma -aparegut a la velocitat de la llum-, que genera noves oportunitats, nous reptes i nous dubtes.

El centre de tot, més que mai, serà la idea. Una bona idea. Els creadors. Els guionistes. Però, existeix un límit humà per a la creativitat dels nostres autors per a generar històries noves, diferents i atractives si la demanda de continguts, com es preveu, es manté elevadíssima durant anys i anys? Milers de sèries i pel·lícules globals aniran confluint cap a llocs comuns cada cop més previsibles i avorrits o, per contra, la ficció serà progressivament més estimulant, extrema i provocadora? Com modificaran la percepció de la realitat i els comportaments de la gent?

Les pel·lícules mitjanes i petites aniran desapareixent o esdevindran el fet diferencial i amb un alt valor de marca per a les plataformes? Qui explicarà certes històries dirigides a públics minoritaris i qui les veurà? És més: qui finançarà aquestes històries i per què?

Quin serà el paper futur dels estats en el finançament de la producció audiovisual quan, tant de bo, hi hagi tècnicament ocupació plena al sector? Tindrà sentit una política que pretengui incentivar la indústria o caldrà canviar a una política de protecció cultural? I parlant d’ocupació plena, aquesta generarà una demanda constant i en augment de professionals de tot tipus i, alhora, una inflació considerable dels costos laborals. D’on sortiran tots aquests professionals?

I davant de tot això, els productors ens posem davant del mirall: per què produïm? Quin tipus de productor som? En quin tipus de contingut, de producte, ens sentim a gust? En definitiva, què volem ser, quan siguem grans? Som al centre d’un canvi que ho modificarà tot -i profundament- per molt de temps.

Què bé estar pensant en tots aquests dubtes i no en el BOE.

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Proficcio-logo
ASSOCIACIÓ DE PRODUCTORES DE FICCIÓ

Coneix Proficció

Més informació

últimes notícies

MÉS NOTÍCIES SOBRE PROFICCIÓ

Proficcio-logo
ASSOCIACIÓ DE PRODUCTORES DE FICCIÓ

Coneix a Avant

Més informació

ÚLTIMES NOTÍCIES

per què formar part de proa

Si la teva productora es fa sòcia de PROA, podràs gaudir del servei de premsa, assessorament dels teus projectes, participar a les trobades per a socis i accedir a l'àrea privada per consultar documents interns, propostes, avisos i convocatòries entre d'altres.