OPORTUNITAT D’OR

Article de Pío Vernis, director de negoci de Brutal Media, publicat a l’Infoproa de dilluns 14 d’octubre de 2019.

“Ei, tu que hi entens de cine…” (o la mateixa acabada en “sèries” o “tele”) ens diuen sovint els amics afegint un comentari valoratiu sobre el qual volen contrastar opinió.

Sovint penso “no creguis que hi entenc molt més que tu, de si agradarà molt o poc. Tu ets part del públic igual que jo.” Ben mirat, això també es pot aplicar a l’art.

I després està allò d’agafar el rànquing de la cartellera per puntuació dels crítics, girar-lo a l’inrevés per a trobar-te l’ordre de pel·lícules per resultats de taquilla. Poquíssims cops falla.

Tenim la metodologia i eines per conèixer l’opinió del públic, i així projectar el seu comportament respecte futurs projectes. Però, a més, volem explicar allò que creiem que val la pena que els espectadors coneguin. I està bé que sigui així.

Entreteniment i transcendència – Entreteniment o transcendència.

L’èxit del producte audiovisual, p-r-o-d-u-c-t-e, es mesura  en gran part amb resultats numèrics (audiència, entrades, visionats), perquè cal generar consum entre un important nombre de gent. Som indústria cultural.

“Important nombre” apel·la al concepte de “massa crítica”. Que és relatiu. Posa en relació dos valors: a) a qui em dirigeixo, i per tant quina és la dimensió total del meu mercat potencial (univers); b) Nombre de consumidors necessaris perquè la meva oferta resulti rendible.

No només rendibilitat econòmica, també base mínima per assolir transcendència.

Si no existeix massa crítica per a la meva idea hauré de… (oju, concepte de moda) eixamplar la base. Però com?

Vivim un moment dolcíssim per eixamplar bases sense renunciar a l’essència dels nostres projectes. Es diu mercat global, avui sí, de debò. En gran part pel canvi de paradigma que han provocat les plataformes globals. Aquestes, a més, van boges per continguts “glocal” (quina gràcia fa la paraulota però que bé que ens va que sigui així). Les nostres produccions ja no és que “hagin de viatjar” (mantra), és que neixen internacionals, moltes vegades en llengua no anglesa. I un sol interlocutor-difusor arriba al segment del públic a qui ens dirigim, a nivell planetari i d’una sola tacada.

Podem sumar socis com mai. Ja que els operadors dits “tradicionals” segueixen plantant una digníssima batalla per l’espectador local. En ells tenim uns aliats experts, a qui ja no cal demanar-los-ho tot. Cal fer equilibris i negociar. Però així ha estat tota la vida en qualsevol negoci prometedor.

Sumem-li la meravella d’experiència de consum que significa el VOD, on en el mateix entorn i moment el públic descobreix els continguts i els pot consumir. Això catalitza l’”engagement” d’una forma sense precedents seguint la seqüència: “Ho descobreixo (publi/promo)” > “Ho vull” > “Ho tinc” > “Ho consumeixo”, tot en el mateix entorn i moment. És l’ideal del comerç online!

Podem apostar per una alta segmentació perquè tenim abast mundial i aquest és el multiplicador que possibilita la massa crítica.

Avui doncs, com mai abans, no hem de trair l’essència del projecte ni renunciar a socis que ens han acompanyat sempre per eixamplar la base.

Proficcio-logo
ASSOCIACIÓ DE PRODUCTORES DE FICCIÓ

Coneix Proficció

Més informació

últimes notícies

MÉS NOTÍCIES SOBRE PROFICCIÓ

Proficcio-logo
ASSOCIACIÓ DE PRODUCTORES DE FICCIÓ

Coneix a Avant

Més informació

ÚLTIMES NOTÍCIES

S'han carregat totes les notícies
No hi ha més notícies

per què formar part de proa

Si la teva productora es fa sòcia de PROA, podràs gaudir del servei de premsa, assessorament dels teus projectes, participar a les trobades per a socis i accedir a l'àrea privada per consultar documents interns, propostes, avisos i convocatòries entre d'altres.