OH EUROPA! Coproduint a Europa

Article d'Adrià Monés, productor de Fasten Films, publicat a l’Infoproa de dilluns 23 de setembre de 2019.

Fa més de 25 anys de l’extraordinària sèrie de la companyia Dagoll Dagom, que mostrava les aventures d’una sèrie de personatges catalans pels països d’una acabada d’estrenar Unió Europea. Recordo com els personatges, en veure monuments tan icònics com Torre Eiffel o el Big Ben, exclamaven: “La imaginava més gran!” Sent encara un adolescent, notava en les seves paraules certa il·lusió pel projecte europeu, per formar part d’una xarxa que ens permetria compartir coneixement i cultura.

Avui dia, en temps del Brexit, de nacionalismes antieuropeistes, i d’una profunda tristesa (i ràbia) per la tragèdia del mar que banya les nostres costes, la situació és ben diferent. El descrèdit cap a Europa s’obre camí en un món on la cooperació sembla l’única forma de mantenir viva la nostra cultura, donada la falta de mitjans i estímuls de les nostres institucions públiques per a fomentar-la.

Al llarg de la meva experiència he treballat amb productors de països tan dispars com Portugal, Bèlgica, Suïssa, Polònia, Irlanda, Canadà o França i sempre he tingut la mateixa sensació d’estar perdut al principi. La primera barrera és la idiomàtica; fins i tot en el cas dels nostres veïns portuguesos on un, si es despista, també pot quedar-se “lost in translation”.

Sigui com sigui, l’obstacle de l’idioma és el més fàcil de superar. El sistema actual de coproduccions exigeix molts esforços a l’hora d’intentar quadrar el disseny de producció que requereix la pel·lícula, amb els condicionants que arrossega cadascun dels coproductors. Sento com si estiguéssim més preocupats dels nostres Excel i del sistema de puntuació d’una subvenció, que de crear una cultura compartida, d’escoltar el que l’altre ha de dir per a millorar el resultat d’un projecte col·lectiu. El cinema, no l’oblidem, és un treball en equip.

Per això, estic convençut que aquelles pel·lícules europees que compten amb la visió creativa i local de productors de diferents països contenen l’essència d’aquesta Unió Europea que, avui dia, sembla enfonsar-se. Us animo perquè lluitem per salvar-la des del nostre territori, des del nostre treball diari, reclamant -per exemple- la implementació d’un sistema d’ajuda a coproduccions minoritàries perquè puguem formar part dels projectes dels nostres països veïns. D’una altra manera, continuarem descobrint històries magnífiques en fòrums de coproducció i altres esdeveniments d’indústria amb la impotència de no trobar la forma de donar-les suport.

La diversitat, la suma de cultures i llengües són algunes de les grans riqueses del nostre continent. Només necessitem polítics compromesos i mesures valentes que ajudin al fet que el talent es pugui concentrar en l’essencial: l’art de contar històries.

Proficcio-logo
ASSOCIACIÓ DE PRODUCTORES DE FICCIÓ

Coneix Proficció

Més informació

últimes notícies

MÉS NOTÍCIES SOBRE PROFICCIÓ

S'han carregat totes les notícies
No hi ha més notícies
Proficcio-logo
ASSOCIACIÓ DE PRODUCTORES DE FICCIÓ

Coneix a Avant

Més informació

ÚLTIMES NOTÍCIES

S'han carregat totes les notícies
No hi ha més notícies

per què formar part de proa

Si la teva productora es fa sòcia de PROA, podràs gaudir del servei de premsa, assessorament dels teus projectes, participar a les trobades per a socis i accedir a l'àrea privada per consultar documents interns, propostes, avisos i convocatòries entre d'altres.